Transferium Linieland te Houten

Met haar in hoogte verlopende stalen palen is het Streektransferium Linielanding een opvallende verschijning langs de A27 bij Nieuwegein. Het wokkelvormige landmark verbindt het transferium (bestaande uit onder meer parkeerterrein en Hajé restaurant) met de snelweg. Het transferium is ook startpunt van diverse recreatieve routes. De hellingbaan is een symfonie van staal, beton en hout.

Zowel de kolommen als de verticale lamellen zijn uitgevoerd in staal, de hellingbaan bestaat uit een staal/betonvloer. In het referentieontwerp waren de kolommen van beton, de lamellen van hout en de hellingbaan geheel van beton. De uiteindelijke keuze voor staal had meerdere voordelen: er was minder materiaal nodig, de uitvoeringskosten waren lager en het beeld werd rustiger en daardoor nog krachtiger. Toepassing van stalen buizen voor zowel kolommen als lamellen zorgt voor een aanzienlijke reductie van het aantal verticale elementen. Bovendien volstaat nu een enkel doorlopend dwarsverband tussen de lamellen.

Dankzij het gebruik van staal kan de volledige trap inclusief het op 15 meter hoogte gelegen uitkijkplatform gedragen worden door de palen aan de binnenzijde van de hellingbaan. Wederom een beperking van het aantal verticale elementen op het plein. Bovendien versterkt de ogenschijnlijk zwevende trap de uitstraling van het landmark.

dienst nieuwbouw | constructieve advisering | civiele kunstwerken
opdrachtgever ipv Delft
architect arc2 architecten te Almere & ipv Delft
aannemer Gebroeders De Koning te Papendrecht

Projectteam

  • Het blijft een uitdaging om steeds weer die oplossing te zoeken die niet alleen constructief kloppend is, maar ook uitvoerbaar en duurzaam is.

    Rob Arts Projectleider civiel mijn pagina
  • Het blijft een uitdaging om steeds weer die oplossing te zoeken die niet alleen constructief kloppend is, maar ook uitvoerbaar en duurzaam is.

    Rob Arts Projectleider civiel mijn pagina

Klantervaringen

 
 

Referentieprojecten

sterk in verbinden