zoek

Streektransferium Linieland langs de A27 bij Houten

Opdrachtgever: ipv Delft te Delft
Architect/ontwerp: arc2 Architecten te Almere en ipv Delft te Delft
Aannemer: Gebr. De Koning te Papendrecht


Publicatie in SCIA User Contest 2015

De auto parkeren en daarna lopend het weidegebied Eiland van Schalkwijk in om de Nieuwe Hollandse Waterlinie te verkennen. Dat is het doel van het streektransferium Linieland, dat vlak bij Tull en ’t Waal langs de A27 wordt gebouwd in opdracht van de gemeente Houten. Het transferium omvat een parkeerplaats voor 95 auto’s en een hoofdgebouw met daarin een restaurant en een winkel met streekproducten.

Blikvanger
Blikvanger is echter de verkeersbrug die het autoverkeer van en naar de A27 leidt. Dit is een om zijn as draaiende hellingbaan van staal en beton die zichzelf kruist. De hellingbaan wordt geschraagd door 53 in hoogte verlopende stalen kolommen, waarvan de hoogste 20 meter in de lucht steekt. Van die kolommen fungeren er 23 tevens als drager. Het ontwerp, naar een referentieontwerp van ARC² Architecten, is van Gebroeders De Koning en architectenbureau ipv Delft. De constructie is verzorgd door Adams Bouwadviesbureau.

Duurzaam
De realisatie van het streektransferium is een ware spoedklus geweest. In juni 2013 werd de opdracht gegund aan Gebroeders De Koning en op dit moment worden de laatste afrondende werkzaamheden uitgevoerd. Samen met ipv Delft hebben wij een integraal en kwalitatief hoogstaand ontwerp gemaakt. Het realisatiebudget speelde hierin een belangrijke factor. De bouwsom was namelijk aanzienlijk lager dan nodig was om het schetsontwerp van ARC² Architecten te realiseren. Het uiteindelijke ontwerp is onderhoudsarm gedetailleerd waarbij de materialen op een sobere en zorgvuldige wijze toegepast zijn zodat een rustig beeld ontstaat.

Landmark
De hellingbaan is een vloeiend dalende betonnen helix met verduurzaamd houten brugranden. Het brugdek bestaat uit een combinatie van staal en beton (liggers van HEA1000-profielen). Het betonnen brugdek is één geheel, dus zonder voegovergangen, voorzien van een antislip bezemstructuur en heeft daarmee een onderhoudsarme afwerking. Portalen dragen het brugdek. De kolommen daarvan steken voorbij het dek door naar boven. Aan deze buiskolommen is een trap met een uitkijkpunt bevestigd. Op vijftien meter hoogte kan men genieten van het uitzicht. Onder de hellingbaan bevindt zich een plein met centraal een Boomhazelaar en zitelementen. Het geheel inclusief het plein wordt in de avond sfeervol verlicht.

Op de voorpagina van de Cobouw van 12 maart 2014 staat een artikel over het Streektransferium langs de A27 bij Houten.